connect and reconnect with nature

blog of The Healing Garden on Fejø

Mælkebøtter

8 kommentarer


Løvetand eller mælkebøtte eller fandens mælkebøtte. En rigtig udskældt lægeplante.
Lige nu skyder de op overalt her på Fejø. Det er en fantastisk lægeplante. Roden hjælper leverfunktion og bladene er vanddrivende.
Der er en god idé, at drikke et krus mælkebøtteblade te hver morgen. Det smager godt at blande den med lidt citronmelisse.

Når teen  drikkes om morgenen, gerne  før fast føde er det fordi den stimulerer nyrerne til at udskille de affaldsstoffer der er akkumuleret i vævene.

Citronmelisse styrker fordøjelsen og dæmper stress. Citronmelisse er vare så god til børn. Drik teen hver morgen. Jeg har gjort det i 40 år og det går ganske godt!
Løvetand eller mælkebøtte eller fandens mælkebøtte. En rigtig udskældt lægeplante.
Lige nu skyder de op overalt her på Fejø. Det er en fantastisk lægeplante. Roden hjælper leverfunktion og bladene er vanddrivende.
Der er en god idé, at drikke et krus mælkebøtteblade te hver morgen. Det smager godt at blande den med lidt citronmelisse.

Når teen drikkes om morgenen, gerne før fast føde er det fordi den stimulerer nyrerne til at udskille de affaldsstoffer der er akkumuleret i vævene.

Citronmelisse styrker fordøjelsen og dæmper stress. Citronmelisse er bare så god til børn. Drik teen hver morgen. Jeg har gjort det i 40 år og det går ganske godt!

Dandilion has several names in Danish which I do not know in English. (Translated ex. the devils dandelion.) It is a medical plant which no one likes as it thrives so beautifully. The root has been used for cleansing liver and the leaves for promoting urination. It tastes good together with lemon balm which has a reputation of being a sweet herb nice and calming for the mind and good for the stomach.

Both plant grow as kinds of weeds and can be poured into a cup of tea in the morning.

 

Forfatter: Hanne

Jeg er en erfaren kvinde på 71 år, som har været alternativ behandler i 30 år. Jeg er uddannet Healer, Healings-massør, Medicinsk Astrolog, Herbalist og er under uddannelse til Akupunktør. Jeg føler mig i harmoni med Skabelsen, når en klient finder ind til sin egen kraft og styrke i sit hjerte. Jeg er uendelig glad for naturen, befinder mig godt blandt planter, især lægeplanter og krydderurter. Jeg dyrker til selvforsyning efter bedste evne ud fra Permakultur principper.

8 thoughts on “Mælkebøtter

  1. Bare så dejligt at høre om planterne og deres gavnlige virkninger!!

  2. Når mælkebøtte bruges til udrensning af nyrer, er det så roden eller bladene man bruger?

  3. Hej Hanne
    Jeg har købt noget mælkebøttejuice på Herrens Mark (fedt navn). Jeg har hørt, at det er gavnligt imod gigtsmerter, er det rigtigt? Synes ikke rigtig jeg har nogen effekt, så nu har jeg mere eller mindre droppet det.
    Lene
    :o)

    • Ja, det siger de! Jeg kender godt produktet og det er et godt initiativ for generel sundhed. Vedr. gigtsmerter har jeg haft en autoimmun bindevævssygdom SLE Lupus siden jeg var 33 år. Det er derfor jeg kom i gang med alt det alternative. Den debuterede med voldsomme gigtsmerter i de små led. Gennem årene er det lykkedes mig at undgå traditionel medicin, ingen gang smertestillende har jeg taget. Det væsentlige er kost, livsstil og at man lærer at lytte til kroppen. Kosten er uhyre individuel. Alle de generelle kostråd virker kun på overfladen. Jeg laver kostplaner for folk efter deres fødselshoroskop, fordi det er et unikt bluprint. Til september starter jeg med at tage klienter for 250 kr., som gives som gave til Den Helbredende have.

Skriv et svar

