connect and reconnect with nature

blog of The Healing Garden on Fejø

Strandtur på fejø 28.08

Skriv en kommentar

På slutningen af sommeren kan man stadig finde helbredende planter i naturen.

Den katost vi finder vildvoksende, Malva sylvestris, har været brugt til lungelidelser. Det er god i te. Ved siden af står brændenælde også fin i te. Glem ikke den. Det er den planter, som er rigest på vitaminer og mineraler. Pluk brændenælde før den går i blomst.

Jeg ved ikke hvilke hybenrose dette er. Men hvor den lyser op! Den som bliver brugt i kosttilskuddet hybenpulver hedder Rosa canina.

Gråbynke en invasiv plante, som holder af forsuring af miljøet, blev tidligere brugt som kvindeurt og havde bla. ry for at være fordøjelsesfremmende og nervestyrkende. Man brugte overjordiske dele.

Røllike havde ry for at være en tusindkunster. Den er en fin teurt . Den var især kendt som en forkølelsesurt og til det vi nu kalder PMS.

Hyben fra rynket rose er rigtig gode til at lave marmelade af. Ønsker man mange C vitaminer er den rrose som kaldes Rosa canina langt bedre.


Her kommer et pragteksemplar af mælkebøtte. Drik bladene som te om morgenen evt.
sammen med lidt mynte eller citronmelisse.

Et pragteksemplar af hvidtjørn. Husk at plukke blomster og blade i foråret til en frisk og velsmagende kop te. Hvidtjørn havde ry for at styrke hjertet.

Forfatter: Hanne

Jeg er en erfaren kvinde på 71 år, som har været alternativ behandler i 30 år. Jeg er uddannet Healer, Healings-massør, Medicinsk Astrolog, Herbalist og er under uddannelse til Akupunktør. Jeg føler mig i harmoni med Skabelsen, når en klient finder ind til sin egen kraft og styrke i sit hjerte. Jeg er uendelig glad for naturen, befinder mig godt blandt planter, især lægeplanter og krydderurter. Jeg dyrker til selvforsyning efter bedste evne ud fra Permakultur principper.

Skriv et svar

