connect and reconnect with nature

blog of The Healing Garden on Fejø

Forår på Fejø

2 kommentarer

Jeg har været væk fra Fejø en uge.

Da jeg tog afsted, var jeg den eneste WWOOFer. Nu er vi fire. Brændenælderne og hundepersillen stod i  knæhøjde, nu har de omformet Fejø Retreat haven til en jungle i skulderhøjde. Det er ikke længere nødvendigt med et ekstra ultæppe over dynen ude i halmhytten. Kirsebærtræet er sprunget ud.

Der gror to ting i Den Helbredende Have – planter og mennesker.

Lige nu går vi fem mennesker og sår køkkenhaven til – det skal gøres hvert år, da de fleste grøntsager er etårige. Når vi er så mange går det langt hurtigere, og det er virkelig hyggeligt at gå sammen og udveksle viden om planter, såning og livssyn. Når kroppen arbejder er det nemmere for sindet at bearbejde tanker. Ligesom det kan være nemmere at tage svære samtaler på en gåtur.

Tre os er her fordi vi har svært ved at finde os til ro og rette der hvor vi kom fra – vores studiemiljø især.

Vi er kommet her fordi ro og optimisme slap op. Der skulle ske noget helt andet, langt væk fra det vante.

Vi skal hver især tilbage på forskellige tidspunkter, men som tiden går på Fejø, og man vænner sig til at følge sit hjerte i det man gør, lytte til sin krop, være stille med naturen hver dag, altså hver eneste dag – ja, så tror jeg det bliver endnu sværere at vende tilbage til et traditionelt studie/arbejdsmiljø hvor dagligdagen kræver en helt anden frekvens.
Hvordan tager man sin nye eksistentielle viden med sig? Hvordan undgår man at dumpe tilbage i gamle vaner, ydre såvel som indre? Jeg håber dem der rejser herfra vil fortælle om deres oplevelser.

Der bliver ofte talt om Fejø vs. det “rigtige” liv, fordi det kan virke som en lille bobbel man træder ind i, hvor skuldrene og åndredættet adlyder tyngdekraften, og der er plads til at være lige præcis som man er. Noget der godt kan føles som en sjældenhed andre steder, hvor man forventes at være en effektiv medarbejder, en pligtopfyldende elev, en kærlig datter, venlig medtrafikant, en bidragende samfundsborger, du har helt sikkert selv mange flere…

 

Forår på Fejø bringer en ny tid, energien stiger for hver dag der går – flere planter, mere græs, flere WWOOFere, arrangementer, lyse timer der kalder på engagement og aktivitet. En frivllig haveleder, der skal være smilende, åben, gæstfri, altid klar og og og… For det er jo dårligt hvis man er sur, vred, træt og ligeglad…

Jeg øver mig i at give slip på forventninger og være lige præcis den jeg er, være lige præcis hvor jeg er.

Omgivet af jord, himmel, lys og lyst.

 

 

 

IMG_2859 IMG_5029[1]

2 thoughts on “Forår på Fejø

  1. Kære Astrid.

    Hvor er det dejligt at høre om hvordan du og haven oplever livet i haven. Det er rigtig gode tanker, der spirer, når man arbejder i haven, helt enig.
    Jeg har en bøn til dig. Jeg opdagede ganske tilfældigt at du har oprettet et urte-event, idet en af mine facebookvenner har tilmeldt sig, så jeg. Det ville være fedt hvis du samtidig deler eventet på vores Facebookside for Den helbredende Have, for så når budskabet os alle og ikke kun dem du inviterer og dem som tilfældigt opsnapper det på Facebook. Tror du det vil være muligt for dig. Eller på anden måde brede disse events ud, der kommer i løbet af sommeren.
    Mange medhavehilsner fra Threin🙂

Skriv et svar

