connect and reconnect with nature

blog of The Healing Garden on Fejø

Fermenterings kursus med Søren Holt

Skriv en kommentar

fermenteringmedsoerenholt1

Fermentering er moderne – i hvert fald i visse kredse. Derudover er det en ældgammel, enkel konserveringsteknik, som vi i vores kultur imidlertid har stort set glemt.

I går havde jeg fornøjelsen af at deltage i et lille kursus på Naturplanteskolen med Søren Holt, efter eget udsagn fermenteringsnørd. Det er enkelt at fermentere, alle frugter og grøntsager har mælkesyrebakterier siddende på sig, og det er disse mælkesyrebakterier, der over en kort periode overtager den samlede bakteriekultur i en krukke og derved udvikler den syre, der gør at grøntsagerne kan holde sig. Eller sagt med andre ord, udvikler et miljø der er så surt at andre bakterier ikke kan overleve.

Det var en inspirerende eftermiddag og jeg lagde både umodne mirabeller og junifaldsæbler i min medbragte glas, dryssede lidt salt på og hældte vand over. Nu skal de så stå ved stuetemperatur og gæringen vil begynde. Hvordan det kommer til at smage ved jeg først om lang tid, men jeg gætter på at denne lørdag vil byde på en tur ud i naturen for at samle flere grønne mirabeller, dem som Søren Holt havde med og som vi fik lov at smage, de smagte ualmindelig godt. Ikke helt som oliven, men jeg ville kunne spise dem som – ja, det er forkert at sige erstatning – men jeg ville lige så gerne, om ikke hellere, spise disse fermenterede mirabeller, som jeg vil spise oliven. Og så er det jo lokalt.

Tak for en dejlig eftermiddag.

Der var forlydender om at der vil komme en eftermiddag mere med eddiker og kombucha. Jeg håber det kommer til at falde på en dag, hvor jeg kan, for jeg er sikker deltager også til dette.

 

Forfatter: Anne Moloney, Fejø Retreat

I live together with my husband at the most wonderful place of Fejø Retreat. I am a trained mindfulness meditation teacher and body psychotherapist. On the land we are realizing our permaculture design with the help of many volunteers. A healing garden opened in 2013.

Skriv et svar

